Wij werken met een Ontwikkel Groeidocument voor elk kind. Per kind stellen we doelen op diverse gebieden die we met deze kinderen willen behalen. Wij zien de ontwikkeling van onze kinderen als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van kind – ouders – winterschool en de Rijdende School.
Wij staan voor samenwerking en transparantie. Wanneer er zorgen zijn over de ontwikkeling van een kind, overleggen de consulent en intern begeleider met elkaar. Ook de ouders en de leerkracht en/of intern begeleider van de winterschool van het betreffende kind worden hierbij in de meeste gevallen betrokken. De Rijdende School maakt zelf geen onderdeel uit van een Samenwerkingsverband. Alle leerlingen kunnen echter wel via de winterschool aanspraak maken op de voorzieningen van het Samenwerkingsverband waarbij de betreffende winterschool is aangesloten. De afweging daartoe vindt plaats door de winterschool en de Rijdende School samen.
Zorgteam
Indien gewenst kan het zorgteam van de Rijdende School overleggen met eigen externe professionals over (de gezondheid van) kinderen. In dat geval bespreekt het zorgteam de situatie met aan ons verbonden professionals zoals een pedagoog/psychloog en/of schoolmaatschappelijk werker. Samen bekijken zij wat de juiste hulp is voor een kind. Om de juiste hulp te vinden, maken de verschillende professionals ook gebruik van een digitaal samenwerkingsinstrument: de Verwijsindex.
Om de zorg voor kinderen te coördineren en de leerkrachten te ondersteunen, zijn er op school twee intern begeleiders: één voor de PO leerlingen en één voor de VO leerlingen. Daarnaast is er een derde gediplomeerde collega die ondersteunt in perioden van drukte. Samen met planner en de directeur bestuurder vormen de intern begeleiders het zorgteam. Dit team komt regelmatig bij elkaar om de zorg met betrekking tot alle kinderen in de school op elkaar af te stemmen.
Extra zorg
De Rijdende School werkt met een zorgplan. Hierin hebben we vastgelegd wanneer een consulent met ouders of externe instellingen overleg heeft, om samen te komen tot een afstemming over hoe te handelen rondom de zorg voor het kind. Vanuit de besprekingen kan naar voren komen dat een kind tijdelijk extra ondersteuning nodig heeft. Dit wordt opgenomen in het Ontwikkel Groeidocument of er wordt een extra handelingsplan opgesteld door de intern begeleider en de consulent. Het doel van een handelingsplan is om tijdelijk extra leerhulp bieden. Het kind leert om te gaan met zijn probleem, verkrijgt inzicht in de manier waarop het leert en krijgt handvatten om zelfstandig verder te kunnen leren.