Leerlingzorg

Wij werken met een Ontwikkel Groeidocument voor elk kind. Per kind stellen we doelen op diverse gebieden die we met deze kinderen willen behalen. Wij zien de ontwikkeling van onze kinderen als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van kind – ouders – winterschool en de Rijdende School.

Wij staan voor samenwerking en transparantie. Wanneer er zorgen zijn over de ontwikkeling van een kind, overleggen de consulent en intern begeleider met elkaar. Ook de ouders en de leerkracht en/of intern begeleider van de winterschool van het betreffende kind worden hierbij in de meeste gevallen betrokken. De Rijdende School maakt zelf geen onderdeel uit van een Samenwerkingsverband. Alle leerlingen kunnen echter wel via de winterschool aanspraak maken op de voorzieningen van het Samenwerkingsverband waarbij de betreffende winterschool is aangesloten. De afweging daartoe vindt plaats door de winterschool en de Rijdende School samen.

Zorgteam

Indien gewenst kan het zorgteam van de Rijdende School overleggen met eigen externe professionals over (de gezondheid van) kinderen. In dat geval bespreekt het zorgteam de situatie met aan ons verbonden professionals zoals een pedagoog/psycholoog en/of schoolmaatschappelijk werker. Samen bekijken zij wat de juiste hulp is voor een kind. Om de juiste hulp te vinden, maken de verschillende professionals ook gebruik van een digitaal samenwerkingsinstrument: de Verwijsindex.

Anna Ketelaars

Anne

Psycholoog
Klodiana

Klodiana

Schoolmaatschappelijk werker
Marianne Willems

Marianne

Orthopedagoog

Om de zorg voor kinderen te coördineren en de leerkrachten te ondersteunen, zijn er op school twee intern begeleiders: één voor de PO leerlingen en één voor de VO leerlingen. Daarnaast is er een derde gediplomeerde collega die ondersteunt in perioden van drukte. Samen met planner en de directeur bestuurder vormen de intern begeleiders het zorgteam. Dit team komt regelmatig bij elkaar om de zorg met betrekking tot alle kinderen in de school op elkaar af te stemmen.

Extra zorg

De Rijdende School werkt met een zorgplan. Hierin hebben we vastgelegd wanneer een consulent met ouders of externe instellingen overleg heeft, om samen te komen tot een afstemming over hoe te handelen rondom de zorg voor het kind. Vanuit de besprekingen kan naar voren komen dat een kind tijdelijk extra ondersteuning nodig heeft. Dit wordt opgenomen in het Ontwikkel Groeidocument of er wordt een extra handelingsplan opgesteld door de intern begeleider en de consulent. Het doel van een handelingsplan is om tijdelijk extra leerhulp bieden. Het kind leert om te gaan met zijn probleem, verkrijgt inzicht in de manier waarop het leert en krijgt handvatten om zelfstandig verder te kunnen leren.

Gerda en een peuter, rijdende school

Basisondersteuning

In het kader van Passend Onderwijs heeft de Rijdende School een beleid op onderwijskwaliteit. Hierin staat beschreven wat wij leerlingen kunnen bieden aan basis- en extra ondersteuning. De ondersteuning is te onderscheiden in basis- en extra ondersteuning in de niveaus 1-2-3.

De basis- en extra ondersteuning die een leerling nodig heeft op pedagogisch en/of didactisch gebied zal zo veel mogelijk plaatsvinden in de klas (groep) zelf. Elke leerling krijgt het onderwijs aangeboden dat past bij zijn of haar ontwikkeling. Voor iedere leerling wordt in beeld gebracht wat hij of zij nodig heeft. Dit noemen we de onderwijsbehoeften. Daarbij worden concrete, SMART doelen bepaald. Dit alles wordt beschreven in het Ontwikkel Groei Document (OGD) en/of wordt er een extra ondersteuningsplan opgesteld. Het doel van een ondersteuningsplan is om tijdelijk extra leerhulp te bieden. Het kind leert om te gaan met zijn uitdaging(en) en krijgt inzicht in de manier waarop het leert en krijgt handvatten om zelfstandig verder te kunnen leren.

Wij willen onszelf en de leerlingen stimuleren om het beste uit de leerling te halen.

Niveau 1: basisondersteuning

Deze basisondersteuning wordt binnen de klassensetting gegeven.

  • leerkrachtondersteuners
  • winterbegeleiding / lees- en spellingbegeleiding
  • logopedie (TinyEYE)
  • HB-professionals

Niveau 2: extra ondersteuning

Deze extra ondersteuning wordt binnen de klassensetting gegeven)-ZAT (SMW/Fierijn-orthopedagoog / kinderpsycholoog / gedragsspecialist.

  • onderzoek bijbehorende diagnose
  • ondersteuningsplan opgesteld

Niveau 3: extra ondersteuning

Specialistisch

  • ondersteuning binnen SBO of SO
  • OPP (SBO en SO) / Eigen leerlijn (PO)
Basisondersteuning afb2